Voyage voyage

Otsikko on viittaus kasarihittiin, jota on tullut kuunneltua, kun olemme vaihtarien kanssa milloin missäkin bussissa. Englanninkielisten biisien lisäksi siellä nimittäin soi paljon portugalin- ja ranskankielistä musiikkia.
Huhtikuussa busseilimme Thaimaassa, toukokuussa Taiwanin ympäri ja vielä pääsaaremme viereisessä saariryhmässäkin. Kaikki reissut olivat mahtavia. Thaimaassa näimme kuninkaanpalatsin ja söimme vihreää currya, Taiwanin-kiertueella kävimme kauniissa kansallispuistossa ja kuuluisassa Buddha-memoriaalissa. Penghulla söimme kaktusjätskiä ja pääsimme snorklaamaan. Parasta reissuilla oli kuitenkin ihmiset. Oli kivaa päästä hengailemaan kunnolla, monta päivää putkeen, niidenkin vaihtarikamujen kanssa, joita ei näe koulussa.
Reissuilla tuli niin paljon uusia kokemuksia, etten rupea kaikkia selostamaan. Tässä parhaita paloja:

Näin Bangkokin kuninkaanpalatsin. Se oli ihan yhtä säihkyvä kuin mitä kuvissa.

Thairuoka on  h y v ä ä . Tuli testattua jos jonkinlaista (pääsimme käymään kelluvalla torilla ja siellä tuli ostettua kaikennäköistä purtavaa), mutta vihreä curry nousi ykköseksi.

Taiwan-tourin ensimmäinen pysäkki oli Tarokon kansallispuisto. Se on yksi niitä Taiwanin must-juttuja, joten oli kiva viimein päästä käymään. Ja olihan se vaikuttava paikka.

Yksi hienoimmista rannikkomaisemista, mitä olen eläessäni nähnyt.

Kentingissä (ihan Taiwanin eteläosassa) mentiin jeeppeilemään! Seistiin jeepin takaosassa ja kiljuttiin kun auto hyppeli.

Käytiin vanhalla sokeritehtaalla, joka oli muutettu luovaksi keskukseksi. Siellä sijaitsi myös näyttämö, jonka luo menimme katsomaan hienoa kiinalaista rummutusshow'ta.

Se kuuluisa Buddhan memoriaalipaikka Kaohsiungissa. Fun fact: alueelta löytyy 777 vessaa.

二崁聚落保, söpö pieni kylä Penghulla, joka on täynnä nättejä rakennuksia. Olisin voinut olla tuolla koko päivän, mutta meillä oli vain vajaa tunti.

Kaktus on juttu Penghulla. Oikealla kaktusmaito, vasemmalla -jäätelö. Maito oli taivaallista ja jäätelö hyvää sekin.

Ensimmäinen niistä kahdesta paikasta, joissa pääsimme snorklaamaan. Korallit ja kalat olivat upeita, ja snorklaaminen oli tosi hauskaa. Sääli, että iso osa koralleista oli kuollut saasteiden vuoksi.

Näiden kolmen eeppisen reissun lisäksi olin melkein yhtä eeppisellä reissulla Alishanilla. Alishan on yksi Taiwanin vuoristoista, jonka korkein huippu on vajaan 3000 metrin korkeudessa. Reissuun pääsivät mukaan ne, jotka olivat sijoittuneet seitsemän parhaan joukkoon piirinsä puhekilpailussa alkuvuodesta.

Tämmöiset näkymät oli meidän hotellin edustalta. Hotelli oli 2000 metrin korkeudessa.

Metsäkävelyllä

Taiwanin kuuluisin juna, joka kulkee Alishanin vuoristossa.

Matkustimme tuolla junalla katsomaan auringonnousua. Unta saimme tuona yönä pari hassua tuntia, mutta oli se sen arvoista.

Viime viikolla minulla oli viimeinen ja tärkein kiinan koe Taiwanissa, TOCFL. Kahdesta mahdollisesta tasosta valitsin sen vaikeamman, joten jännitti, pääsisinkö läpi. Mutta pääsinpä kuitenkin, ja nyt on B1-kielitasosta todistus olemassa.

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä: minulle tuli vierailijoita Suomesta. Äiti ja mummi tulivat Taiwaniin viikoksi. Oli kivaa, kun pääsi näyttämään paikkoja ja perheitä. Vaikka jotkut sitä enteilivätkin, heidän lähdettyään ei edes tullut Suomi-ikävä, joten visiitti jäi ehdottomasti plussan puolelle.

1. Huikaisevia kuvia varsin reissupitoiselta keväältä! Onnittelut B1-kiinasta
    - mahtava saavutus! Sitkeä opiskelu ja kokonaisvaltainen heittäytyminen taiwanilaiseksi palkittiin👍.