Kaksi uutta vuotta

Joulun jälkeen tuli uusi vuosi, jota vietettiin 31. joulukuuta - 1. tammikuuta. Sitten oli tammikuu, jonka loppumetreillä alkoi kiinalainen uusi vuosi, jota vietettiin ahkerasti viikon verran. Tätä possun vuotta on kulunut nyt melkein kaksi viikkoa.

Juuri ennen länsimaalaista uutta vuotta olin host-perheeni ja heidän sukulaistensa kanssa melkein-Taiwanin ympäri -reissulla. "Melkein" siksi, että minä hyppäsin bussista pois jo Taipeissa, kun menin sinne osallistumaan vaihtarien reissulle. Perhereissun aikana menimme ensin Taichungista Taitungiin (kaupunki Taiwanin eteläisellä itärannalla) ja sitten Hualieniin (Taitungista pohjoiseen). En ollut käynyt ennen Taiwanin länsirannalla, mutta nyt näin, että se on tajuttoman kaunis. Suurimman osan retkestä istuimme bussissa, mutta iltaisin teimme kävimme yötoreilla ja hengailimme. Päivälläkin oli muutamia pysähdyksiä.

Kiinalaisen uuden vuoden aikaan olin toisella perheretkellä. Se ei kuitenkaan ollut bussimatka, vaan yhden yön mittainen reissu Nantouhun. Yövyimme vuorilla huvilassa. Sieltä näki tähdet, mistä innostuin kovasti, koska yleensä niitä ei (valo)saasteiden takia näe.

Uuden vuoden vietin Taipeissa muiden vaihtarien kanssa. Kyseessä oli Rotarien järjestämä retki. Käytännössä meillä oli aattona vapaa-aikaa iltapäivän alusta aamuyöhön. Minä saavuin Taipeihin iltapäivällä, kahden-kolmen maissa. Sitten etsiskelin kavereitani ja lopulta menimme yhdessä Ximending-nimiselle isolle ja kuuluisalle yötorille. Siellä menimme 便所-ravintolaan, jonka englanninkielinen nimi on Modern Toilet. Nimensä mukaisesti se on vessateemainen. En ole ennen ollut yhtä hauskassa ravintolassa. Tietysti Taipei 101:n ilotulituksetkin olivat hienot, mutta siellä oli aivan liikaa väkeä, enkä muutenkaan ole suuri ilotulitefani, joten ravintolamme oli kyllä päivän paras.

Seuraavalla viikolla minulla oli ensimmäinen esiintyminen musiikkikerhoni bändin kanssa. Esiintyminen oli koulussa, koulupäivän aikana. Oli superhauskaa! Kaikkien klubin bändien piti esiintyä, ja tunnelma oli todella hyvä. Oli myös joulu-/uuden vuoden lahjojen vaihto, josta minä en ollut tietoinen, mutta sain silti lahjan, mikä oli liikuttavaa. Lisää kyseisen bändin kanssa (nimi on 颱風日 eli taifuunipäivä) soittelua on luvassa nyt keväällä.

Samalla viikolla kävin kouluni vaihtareiden ja koulumme counselorin kanssa Lukangissa museossa. Ensin osallistuimme museon pihalla järjestettävään teeseremoniaan ja sitten saimme kierrellä museossa vapaasti. Muuten museo oli tosi hieno (en ole käynyt kovinkaan monessa taiwanilaisessa museossa), muttei siellä ollut yhden ainoata vuosilukua, mikä oli outoa. Oli vain ilmauksia kuten "kauan sitten", "entisinä aikoina" jne. Se tosin selvisi, että paikka on vähän päälle sata vuotta vanha.

Seuraavalla viikolla opimme koulussa tekemään dumplingeja (nyyttimäinen aasialaisruoka). Se ei ole kovin vaikeaa, aika samanlaista kuin karjalanpiirakoiden rypyttäminen. Kypsentäminen on hyvin yksinkertaista. Täällä myydään paljon raakadumplingeja, jotka pitää vain kypsentää kotona. Kypsensin tällaisia muutama päivä sitten, eikä ollut mitään ongelmia.

Ympäri Taiwania on tänä keväänä kukkanäyttelyitä, joilla on paljon kukkia ja melkein yhtä paljon ihmisiä. Vierailin yhdellä sellaisella tammikuussa. Menin muiden koulumme vaihtareiden, belgialaisen ja amerikkalaisen host-perheiden ja muutaman muun kanssa. Pyöräilimme suunniteltua pyörilyreittiä pitkin muutaman kilometrin kukkanäyttelyyn. Näyttelyn jälkeen kiertelimme sen vieressä olevilla kansainvälisillä markkinoilla. Sitten menimme ajamaan cartingia. Lopuksi oli tietysti taiwanilainen ravintolaillallinen.

Oli kiva syödä välillä syödä muutakin kuin kaakkoisaasialaista ruokaa. Oli pitakebabia, intialaista ja nepalilaista. Näille markkinoille täytyy päästä uudestaan!

Kiinalaisen uuden vuoden puitteissa oli melkein kuukausi lomaa. Ensimmäiset 2,5 viikkoa sain pitkälti tehdä omia juttujani. Sitten oli viikko perheaikaa ja lopuksi pari päivää taas omia juttuja.
Omia juttuja olikin paljon. Tuli käytyä monessa paikassa, niin tämänhetkisen kotitaloni kattoparvekkeella kuin Taipeissa ja Jiufenissakin. Kävin konsertissa. Kävin hieronnassa peräti kaksi kertaa. Söin pitsaa - se on merkittävää, koska olen syönyt Taiwanissa pitsaa vain kolme kertaa. Kävin ylisöpössä jätsipaikassa. Ihmettelin lämpötiloja (tuntuu kummaliselta pitää shortseja keskellä talvea).

Sammakkopataa

Malesialaista ruokaa Taipeissa

Bändin nimi oli While She Sleeps

Katolla
Pitkästä aikaa Feng Chia -yötorilla

Söpössä kreppipaikassa

Siitä Jiufenista. Se on Taipein naapurissa oleva pieni kylä, jonka sanotaan olevan inspiraation lähde kuuluisalle Henkien kätkemä -elokuvalle. Se on todella kaunis paikka, jossa on vanhoja taloja, paljon kiinalaislyhtyjä ja vieläpä upea merinäköala, sillä se on vuoren rinteessä. Alun perin minun piti mennä sinne kaikkien kouluni neljän vaihtarien kanssa, mutta loppujen lopuksi mukaan pääsikin minun lisäkseni vain amerikkalaisvaihtari. Tosi kiva retki oli silti! Menimme ensin Houtong-nimiseen kylään, joka on täynnä kissoja. Sieltä menimme Jiufeniin, yövyimme siellä, ja toisen päivän vietimme Taipeissa.

Sitten alkoi varsinainen kiinalaisen uuden vuoden vietto. Kaikki vaatteista ovikoristeisiin oli punaista, sillä täällä punainen on onnen väri. Uuden vuoden viettoon kuuluu vahvasti perheen ja suvun kanssa hengailu, joten sitä minä sitten tein. Uusia sukulaisia tuli ovista ja ikkunoista, mutta kaikki olivat tosi kivoja. Syötiin aivan liikaa. Me lapset saimme punaisia kirjekuoria, joiden sisällä oli rahaa (vastine joululahjoille). Myös temppeleitä ja niihin liittyviä juttuja tuli nähtyä. Pelattiin myös tajuttoman paljon mahjonkia. Hyvä juttu oli, että ymmärsin vihdoin (parin kuukauden yrittämisen jälkeen), miten sitä pelataan!

Kaupassa, jossa myytiin kaikkea kiinalaiseen uuteen vuoteen liittyvää

Osa yhden perheaterian ruoista

Perheen vanhalla talolla. Kyseessä on talo, jossa hostisäni isä asui lapsena. Nykyään siellä asuu joitain kaukaisia sukulaisia, ja suuret sukutapaamiset ovat siellä. Takana olevassa rautapömpelissä poltetaan "kultarahaa", jonka uskotaan menevän esi-isille. Kiinalaisen uuden vuoden aikaan näitä pömpeleitä näkee paljon.

Loman viimeiset pari päivää vietin Tainanissa. Tapasin siellä taiwanilaiskaverin, joka oli Suomessa vaihdossa pari vuotta sitten. Oli tosi kivaa!

Suolapelloilla

Chihkan Tower

Paljon lyhtyjä

Viimeiseksi: unohdin mainita, että meidän piirin vaihtareilla oli puhekilpailu. Puhuin kolmisen minuuttia kiinaa. Selvisin. Siinä se :)

1. Ihan hiki tulee kun lukee monenmoisista , niin upeista tapahtumista, niitä on todella paljon sulateltavaksi, näin vaan lukiessakin! Ja mitkä hienot kuvat!- Voi Nea, on sinulla tapahtumarikas vuosi ja vielä on jäljellä useita kuukausia! Elä ja nauti! Niitä kohti kulkee tämä vanha muorikin!----
    Rakkain terveisin mummi

2. Moikka vaan , Nea _kulta1 Onpa todella monenmoista taas Sulla kerrottavaa., ei muuta kuin ihmetellään,miten jaksat sulattaa kaikki. Mutta näinhän niitä muistoja kertyy! Parhain terveisin Famu